Κατανοώντας τα διαφορετικά είδη κλάματος του μωρού
του jowilson1 στις 1 Δεκεμβρίου 2015
Τα μωρά κλαίνε γιατί χρειάζονται κάτι και το κλάμα τους είναι ο μόνος τρόπος να εκφράσουν την ανάγκη τους λεκτικά. Όταν κλαίνε, σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά που τα κάνει να μη νιώθουν άνετα.
Μέσα στην πισίνα, κάποιοι γονείς νιώθουν άσχημα αν το μωρό τους αρχίσει να κλαίει. Στην ουσία όμως, αυτή είναι όλη η μαγεία της συμμετοχής μας σε ένα ήπιο πρόγραμμα κολύμβησης μαζί με το παιδί μας. Μαθαίνουμε να του απαντάμε, να το ακούμε, να καταλαβαίνουμε το κλάμα του και τη γλώσσα του σώματός του. Αν ένα μωρό δείξει σημάδια δυσφορίας, ένας καλός δάσκαλος κολύμβησης θα σταματήσει τις ασκήσεις, θα το καθησυχάσει και θα δείξει στον γονιό έναν διαφορετικό τρόπο να το κρατάει ή να κολυμπάει μαζί του.
Ο Μανώλης λέει…
«γρρ δεν είμαι χαρούμενος, μαμά»
«αχ τώρα καλύτερα, μπορώ και χαμογελάω ξανά!»
Πέρα από την πισίνα, κάποιοι γονείς πιστεύουν ότι αν αντιδρούν κάθε φορά που κλαίει το μωρό τους, τότε δεν θα μάθει πώς να συνέρχεται και να ηρεμεί μόνο του. Μάλιστα, κάποιοι πιστεύουν ότι το παιδί τους κλαίει γιατί προσπαθεί να τους χειραγωγήσει. Αυτό όμως είναι δεν ισχύει, αφού τα μωρά χρειάζονται απλά την αγκαλιά και τη φροντίδα των γονιών τους και θέλουν να ξέρουν ότι είναι εκεί για εκείνα.
Όταν αντιδρούμε άμεσα στο κλάμα του μωρού, τότε αυτό νιώθει σιγουριά και αγάπη και έτσι δενόμαστε πιο πολύ μαζί του.
Το κλάμα ακούγεται πάντα το ίδιο; Η πρωτοπόρος Priscilla Dunstan που κατάφερε να ερμηνεύσει τη γλώσσα των μωρών (Dunstan Baby Language) πιστεύει πως όχι! Η δουλειά της βασίζεται σε 8 χρόνια έρευνας πάνω στο κλάμα και τους ήχους περισσότερων από 1000 μωρών. Φυσικά κάθε μωρό είναι διαφορετικό, αλλά η Priscilla πιστεύει ότι οι ήχοι όλων των μωρών ακολουθούν μια παγκόσμια φόρμουλα.
Όταν ένας γονιός καταφέρει να ακούσει αυτές τις «μωρουδίστικες λέξεις», θα μπορέσει να κατανοήσει τους ήχους και τα σημάδια του παιδιού του και να νιώσει ότι έχει τον έλεγχο. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για όλους, καθώς το κλάμα κάποιων παιδιών είναι πιο εύκολο να ερμηνευθεί από κάποιων άλλων!
Θα μπορούσε αυτό να αποτελέσει εργαλείο και για τους δασκάλους κολύμβησης;
Dunstan Baby Language
«Νε» = Πείνα
Προσπαθήστε να ακούσετε το ‘ν’ όταν η γλώσσα ακουμπά τον ουρανίσκο. Είναι φοβερό πως κάποιες μαμάδες νιώθουν το στήθος τους να παράγει γάλα την ώρα που το μωρό τους βγάζει αυτόν τον ήχο.
«Όου» = Νύστα
Αυτός ο ήχος μοιάζει με φωνή γάτας και προέρχεται από το αντανακλαστικό του χασμουρητού.
«Χεχ» = Δυσφορία
Προσπαθήστε να ακούστε το ‘χ’. Το μωρό σας μπορεί να ζεσταίνεται ή να κρυώνει, η πάνα του μπορεί να θέλει άλλαγμα ή τα ρούχα του να είναι πολύ στενά.
«Έαρ» = Πόνος στην κοιλιά / αέρια
Προσπαθήστε να ακούσετε το ‘ρ’ που προκαλείται αντανακλαστικά λόγω της πίεσης στο κάτω μέρος του εντέρου.
«Εχ»= Ρέψιμο
Το αντανακλαστικό στο στέρνο πιέζει για να βγει ο αέρας προς τα έξω.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η έρευνα των λεγόμενων «ειδικών στα μωρά» δεν πρέπει να υποβιβάζει το φυσικό ένστικτο των γονιών. Το κάθε μωρό είναι διαφορετικό, το ίδιο και το κλάμα του. Πρέπει πάντα να ενθαρρύνουμε τους γονείς να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, προκειμένου να γνωρίσουν καλύτερα το παιδί τους. Όταν δούμε έναν γονιό να αγωνίζεται και μην καταφέρνει να ανταπεξέλθει στις ανάγκες του παιδιού του, θα πρέπει ίσως να το αναφέρουμε.
Ας μεταφερθούμε τώρα στην πισίνα…
Το μάθημα κολύμβησης πρέπει πάντα να είναι μια ευχάριστη εμπειρία, τόσο για τους γονείς όσο και για τα μωρά. Το να πιέζουμε ένα μωρό ή ένα νήπιο να κάνει κάτι παρά τη θέλησή του είναι σίγουρα μεγάλο λάθος. Αυτά τα απαίσια βίντεο «αυτό-διάσωσης» είναι η απόδειξη. Το επαναλαμβανόμενο κλάμα και οι κραυγές των μικρών παιδιών συχνά περνούν απαρατήρητες.
Η σχολή κολύμβησής σας ακολουθεί πολιτικές που αποθαρρύνουν το κλάμα;
Όταν ένα μωρό αρχίζει να γίνεται νευρικό, να εγκαταλείπει την προσπάθεια και να τραβιέται μακριά από τον γονιό, τότε σίγουρα προσπαθεί κάτι να πει. Ενθαρρύνετε τους γονείς να ελέγχουν όλες τις προφανείς ανάγκες των παιδιών (κούραση, πείνα, νύστα ή κρύο).
Καλύτερα να σταματήσετε το κολύμπι παρά να αφήσετε το μωρό σας να κλάψει δυνατά. Κοιτάξτε το, ρωτήστε το πώς αισθάνεται και προσπαθήστε να το ηρεμήσετε κρατώντας το αγκαλιά και κουνώντας το απαλά. Αν το κλάμα γίνει τσιρίδα, τότε έχει έρθει η ώρα να σταματήσετε το μάθημα για εκείνη τη μέρα.
Τα μωρά ξέρουν πώς να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Με το κλάμα τους εκδηλώνουν τη δυσφορία τους. Η εκτεταμένη δυσφορία μπορεί να έχει αρνητική επίδραση όχι μόνο στο μάθημα κολύμβησης αλλά, όπως έχει αποδειχτεί επιστημονικά, και στον εγκέφαλο του μωρού ο οποίος εκκρίνει την τοξική ορμόνη του στρες «κορτιζόλη». Το στρες πρέπει να αποφεύγεται όποτε είναι δυνατό, καθώς μπορεί στο μέλλον να οδηγήσει σε τάση για χρόνιο άγχος (Gerhardt 2004). Τα καλά νέα όμως είναι ότι τα μωρά δεν χρειάζονται την τελειότητα. Η αλληλεπίδραση με τους γονείς πρέπει να είναι απλώς «καλή». Τα παιδιά γρήγορα συνειδητοποιούν την πραγματικότητα και βλέπουν ότι η ζωή δεν είναι πάντα τέλεια (Winnicott, 1992).
Ένας οδηγός για γονείς – χρήσιμες συμβολές για λιγότερο στρες και κλάμα
1. Φτάνετε στο μάθημα αρκετά νωρίτερα για να έχετε αρκετό χρόνο να χαλαρώσετε και να ετοιμαστείτε.
2. Προγραμματίστε το μάθημα ανάλογα με τις ώρες γεύματος και ύπνου του μωρού.
3. Επιλέξτε μια σχολή κολύμβησης που σας βοηθά να χαλαρώνετε την ώρα του μαθήματος.
4. Το απαλό κράτημα και οι κινήσεις στην πισίνα θα βοηθήσουν τόσο εσάς όσο και το μωρό σας να χαλαρώσετε.
5. Ξεχάστε αυτά που κάνουν τα άλλα παιδιά στο μάθημα και εστιάστε την προσοχή σας στο υπέροχο μωράκι σας. Χαμογελάστε και μιλήστε του.
6. Δοκιμάστε να κάνετε βουτιές μόνο με έναν εξειδικευμένο δάσκαλο κολύμβησης.
7. Ακούστε τους ήχους του μωρού σας και κατανοήστε τους πριν μετατραπούν σε κλάμα.
8. Αν κάποια δραστηριότητα την ώρα της κολύμβησης αναστατώνει το μωρό σας, προσπαθήστε να μην αγχωθείτε. Απλώς κάντε ένα διάλειμμα και καθησυχάστε το μωρό σας.
9. Αν η σχολή κολύμβησης σας ενθαρρύνει να συνεχίσετε ή να αγνοήσετε το κλάμα του μωρού σας… ήρθε μάλλον η ώρα να ψάξετε για άλλη σχολή baby swimming.
Απολαύστε τη χαρά που προσφέρει το baby swimming!
Μετάφραση: Κατερίνα Λιακοπούλου
Πηγές:
Dunstan Baby Language
Priscilla Dunstan Interview on Oprah
IAIM, Listen to Baby before they Shout
Centre on the Developing Child. Toxic Stress in the Developing Brain, Harvard University
No Crying Policy – World Wide Swim School
Gerhardt, S. 2004 Why Love Matters: How affection shapes a baby’s brain. Routledge
Winnicott, D 1992 Paediatrics to Psychoanalysis. Karnac